Després de les vacances comença un nou curs escolar . Nombrosos estudis han relacionat el paper de l'alimentació i el rendiment escolar .
La massa cerebral representa només entre un 2% i un 3% del pes corporal, però pel que fa al consum d'energia absorbeix fins a un 20% del total de la ingesta diària . La seua principal font són els hidrats de carboni : la glucosa . Si l'aportació d’hidrats de carboni és insuficient, el cervell obtindrà la glucosa a partir d'altres nutrients, com les proteïnes i els greixos , vies més costoses per a l'organisme . També hem de cuidar el subministrament d'altres nutrients com les vitamines del grup B1 , A i C , minerals com el potassi, magnesi , zinc , ferro , liti, silici, seleni i crom . Tots ells relacionats amb la capacitat de concentració, la memòria, el rendiment intel·lectual i fins i tot l'estat d'ànim.
Quan parlem de desnutrició solem mirar al tercer món, però actualment en la nostra societat hi ha molta “desnutrició oculta”. Aquesta desnutrició encoberta s'origina en realitzar dietes que no aporten tots els nutrients necessaris .
S'estima que dos mil milions de persones pateixen desnutrició encoberta a tot el món, que es manifesta amb : retard del desenvolupament psicomotor, transtorns del llenguatge i de la conducta, retard maduratiu i del creixement i augment d'infeccions .
El ferro és necessari perquè el nostre cervell funcione correctament, la seua absència condueix a retardar del creixement, altera el sistema immunològic i afecta directament el seu funcionament. Està comprovat que els xiquets i adolescents amb dèficit de ferro obtenen pitjors resultats en les proves de matemàtiques que aquells sense dèficit de ferro. El ferro que necessita el nostre organisme l’obté dels aliments que consumim :carn , vísceres , peixos , mariscs , ous , fruits secs , llegums , julivert … són rics en ferro , per a millorar la seua absorció hauríem d'afegir aliments rics en vitamina C, taronja, kiwi, pimentó… A Espanya , segons les ultimes enquestes , un 10% dels xics i 12% de les xiques tenen dèficit de ferro i un 3% pateixen anèmia .
El calci, que intervé en la transmissió dels impulsos nerviosos, es troba en lactis, en el peix que es mengen amb espines (sardines, llenguados…), en els fruits secs, en els aliments de soja que van enriquits, en algues i en el sèsam. Sense oblidar la vitamina D necessària per a l'absorció del calci i una adequada aportació proteica.
El zinc, intervé en la síntesi de proteïnes i en la formació de teixits. Són aliments rics en zinc la carn, el peix,el marisc, els ous,el s fruits secs,els llegum i els formatges.
Les vitamines Hidrosolubles del grup B , participen en la producció de neurotransmissors, i estan presents en la majoria d'aliments d'origen vegetal ( verdures, fruites, fruits secs, llegums, cereals) i animal (carn, vísceres, peix, marisc, ous i lactis).
El dèficit de iode repercuteix sobre la capacitat d'iniciativa i la presa de decisions , són una bona font de iode , la sal iodada , peix , marisc , carn , llet i ous .
També hi ha una relació clara entre el rendiment i el nombre d'ingestes que es realitzen al dia , d'elles el desdejuni és la que s'ha comprovat que té una major relació amb el rendiment escolar. Cap xiquet hauria d'eixir de casa sense haver desdejunat adequadament , un lacti (llet, iogurt…), un cereal (pa, galetes, cereals) i una fruita o suc són elements imprescindibles per a un bon desdejuni , es poden acompanyar d'una proteïna com un ou o companatge magre .
L'esmorzar i el berenar també tenen un paper important en el rendiment, ens permet recuperar l'energia perduda durant les activitats de fem a primeres hores de la matí i vesprada i ens permet arribar al menjar o sopar sense necessitat de picar entre hores . Una peça de fruita , iogurt , suc natural o un xicotet entrepà són el més adequat . Hauríem d'evitar el consum de brioixeria industrial molt rica en sucres i greixos saturats .
Perquè el rendiment escolar siga òptim cal incorporar al nostre - dia a dia - una adequada activitat física (escolar i extraescolar) i les suficients hores de descans nocturn.
La clau del rendiment acadèmic no depén exclusivament d’allò que mengem , la disposició anímica , la capacitat i la perícia de cada alumne , les hores dedicades a l'estudi , també tenen un paper fonamental . No obstant això una adequada nutrició ens ajudarà a millorar la nostra capacitat de concentració , memòria , rendiment intel·lectual i fins i tot el nostre estat d'ànim.
Metgessa. Màster en dietètica
i nutrició humana
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada