A l'emblemàtica Muntanyeta dels Sants, la Mostra Internacional de MIM de Sueca ha presentat la seua 22a programació en roda de premsa. Sota el lema “Teatre gestual de repertori”, la 22a Mostra Internacional de MIM de Sueca, programada del 14 al 18 de setembre, presenta quinze propostes d'art en viu que configuren una finestra de possibilitats escèniques en què el mim, el cos i el gest de l'intèrpret són els protagonistes.
Espectacles de mim, dansa, teatre visual i d'objectes, acrobàcia, pantomima contemporània, circ, clown, etc, que enguany el festival —Promogut per l'Ajuntament de Sueca, Teatres de la Generalitat Valenciana i la Fundació Bancaixa— Articula davall el r leit motiv de “teatre gestual de repertori”.
“Enfront de les representacions de teatre textual en què els diàlegs es poden transcriure, la interpretació gestual i mímica ha necessitat la invenció del cine, però sobretot del vídeo, per a poder fixar i registrar les seues accions. I és justament esta realitat, el “teatre gestual de repertori”, en la que el Mim posa enguany el seu accent amb la reposició d'algunes obres emblemàtiques que conviuran amb altres d'extrema i recent creació”, ha explicat hui en roda de premsa Abel Guarinos, director del festival valencià.
J. Salvador Campillo Moncho, alcalde de Sueca, hi ha assenyalat que el MIM "és un esdeveniment únic que, com l'arròs, s'ha arrelat amb força en Sueca, un festival que va entrar de puntetes en la ciutat i que ha aconseguit consolidar-se". Josep Navarro, regidor de Cultura de Sueca ha bromejat sobre la importància d'esta cita amb el teatre gestual al destacar que "el Santíssim Mim és ja un patró més de Sueca". Per la seua banda, Leo Santos, en representació de Teatres de la Generalitat ha recordat la classe magistral de Ramón Oller amb la que s'inaugurarà el MIM "una mostra de la qualitat i el prestigi que té el festival". Finalment, Raúl Virgili, director de zona Alzira de Bankia, ha declarat que "el MIM es troba entre els tres millors festivals del gènere a Europa i que per a la Fundació Bancaixa és un honor patrocinar un esdeveniment que reunix cada any a 22.000 espectadors i que té una gran acceptació entre la crítica"
El teatre gestual de repertori es fa visible en el MIM amb l'estrena absoluta de Muu2!, una versió revisada i actualitzada del primer espectacle amb què la companyia madrilenya Yllana va irrompre amb el seu humor gestual i gamberro en el panorama escènic de principis dels noranta. Un atrevit muntatge, la mirada del qual satírica sobre la tauromàquia i la festa nacional torna a estar de plena actualitat dos dècades després de la seua estrena.
El festival recupera també en esta edició un altre dels espectacles que ja formen part de la memòria teatral col·lectiva com és El dolçainer de Tals, que la companyia castellonenca Xarxa Teatre reposa en el MIM vint-i-quatre anys després de la seua primera posada en escena. Un muntatge històric que recorrerà les places de Sueca amb les melodies de la dolçaina i el tabalet en una festa teatral amb balls de gegants i nans.
L'essència, l'esperit i el llenguatge teatral que van forjar els primers treballs de Comediants fa quatre dècades, emergixen de nou en el MIM amb l'estrena en terres valencianes de Persèfone, Variacions mortals. Una miscel·lània de registres escènics amb què els catalans reflexionen sobre la mort des d'un enfocament poètic, humorístic, musical i surrealista, de la mà del personatge mitològic de Persèfone i amb un elenc d'intèrprets d'excepció en què potser destaque la mítica actriu del musical català Àngels Gonyalons.
També Cascai Teatre, de Girona, amb el seu Zirocco ens farà reviure als grans clàssics del gènere gestual però actualitzant números clàssics i populars de la pantomima internacional com La perxa, La maleta o Els músics.
Emmarcat dins del leit motiv d'esta edició, els valencians Jamelia presenten Música per a Buster Keaton, un espectacle fonamentalment musical que, amb senyals als números còmics i la projecció de la pel·lícula The Cameràman amb música en vivo, ens trasllada a l'ambient dels anys vint i a les peripècies i desamors d'este home sense somriure.
Noves mirades gestuals
Les propostes clàssiques, crides de repertori, conviuen enguany en el MIM amb les noves mirades gestuals que donen mostra de la vitalitat i creativitat del gènere. Muntatges acabats de coure que ens submergixen en universos tan dispars com el de la temptació i el pecat, el fenomen de la immigració o la poesia visual. Estrena absoluta és Peccata Minuta, producció valenciana de Xeflis i Teatre Íntim, que oferix a l'espectador un recorregut sensorial per les debilitats humanes i els desitjos ocults en un escenari poc convencional: els despatxos i habitacions de l'edifici modernista de l'Ateneu Suec del Socors. Des de Sevilla i amb un llenguatge basat en el ritme, el moviment i la gestualitat, el Teatre del Vetlador estrena en terres valencianes Dröppo, un espectacle que ens submergix en la vida d'un grup d'emigrants que ens recorden que per a sentir l'alegria només fa falta voler sentir-la. L'última creació de la companyia de Sueca Maduixa Teatre recala també en el MIM amb Consonant, un muntatge en què la dansa, el teatre, les arts plàstiques i les noves tecnologies ens transporten a un món de poesia visual.
El grup Francachela ha anticipat part del seu espectacle a la presentació en roda de premsa |
Les diverses tècniques del teatre gestual, circ, malabars o acrobàcies, adquirixen protagonisme en la 22a edició del MIM amb la representació de Sense Mundus Cirkus, creat per la companyia valenciana del mateix nom; La ment de Vicente, últim treball amb què l'alacantí Lucas Locus indaga en l'Alzheimer a través dels malabars, la manipulació de ninos i la pantomima; i Comissura, un circ excepcional de números de clown vertebrats per l'humor, la crítica i la música de la companyia valenciana de Patrícia Pardo.
L'humor i la ironia, elements que envolten gran part de la programació d'enguany, amplien el vocabulari gestual amb Les Polis, espectacle en què les granadines Jiribilla mostraran, a través del clown i el teatre físic, les dificultats que tenen dos singulars policies per a mantindre l'orde públic en els carrers de Sueca. Per la seua banda, el francés Gilles Remy aterra en el MIM amb una obra còmica-burlesca protagonitzada per un elegant personatge, que porta barret, vestit i corbata, però que inesperadament s'embolica, s'enreda, comença una cascada de situacions catastròfiques, !I hop là!.
Finalment, treball singular és El clowncierto, un excèntric concert de sonata mosquitera, violí, calçat i teteres platejades, interpretat per la diapasònica Flauta López, la pentagramíssima Difusa Pérez, la Trompeta Martínez i la Corxera García, components de la companyia valenciana Hibiscus.
Programació pedagògica
En el seu compromís per conjugar l'exhibició d'espectacles de teatre gestual amb la formació i la pedagogia, i emmarcat dins del lema específic d'esta edició, “teatre gestual de repertori”, el MIM obrirà les seues portes el pròxim 14 de setembre amb una classe magistral del Premi Nacional de Dansa Ramon Oller, el qual ballarà i dissertarà sobre com influïx en el seu treball el repertori i la gestualitat de la dansa i de com ha convertit en repertori de la dansa actual algunes de les seues obres. Pilar pedagògic d'esta edició serà així mateix el curs-taller que impartirà el també coreògraf i director Daniel Abreu, que treballarà la fisicidat des d'un altre punt de vista.
Els gestos dels espectadors i no els dels intèrprets configuren l'espai narratiu que inaugura José Antonio Portell, Moi, J'attends, un audiovisual que arreplega els gestos de 36 persones mentres llegien un llibre. Creació que anirà acompanyada d'una exposició que reunix els treballs anteriors (Artefactes, El museu del temps, etc.) d'este artista inclassificable a partir de l'exhibició de les seues cartells, escenografies i fotos.
Off MIM
La programació alternativa i no oficial del MIM, espai obert a la reflexió escènica i social, compta enguany amb la participació del moviment local Sueca ix al carrer!. Un col·lectiu inspirat en la filosofia del 15M, que presenta Indignamim, una classe interactiva, en la que bolca els greus problemes que travessa l'educació pública. Els temes d'actualitat centraran també els diversos off-mims d'enguany, organitzats de forma paral·lela al festival en bars i cafeteries de la ciutat. Exemple d'això són els monòlegs de Pau Blanco, El POLÍT o Ferran Mortes o la música de Mery Chey Band.
que reunix cada any a 22.000 espectadors i que té una gran acceptació entre la crítica"
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada