Els "ganxeros" locals conduiran 20 tones de troncs fins a l'Assut, on es
farà el servei amb cavalls
El
pròxim dimarts 30 de juliol i per segon any consecutiu Antella
continuarà la tradició que va recuperar en 2012 de transportar
troncs per les aigües del riu Xúquer, tal com durant 8 segles s’ha
practicat en este municipi turístic de la comarca de la Ribera.
L’Ajuntament d’Antella, a través
de la Regidoria de Cultura, és novament l’organitzador d’esta
"II Maerà" que passa esta vegada a celebrar-se en
coincidència amb les festes patronals d’estiu. En esta ocasió
seran els festers d’Antella i un reduït grup de veïns del municipi els encarregats de conduir, per un tram del riu d’uns 800
metres de longitud, mig centenar de troncs amb un pes total d’unes
25 tones, valent-se únicament de l’ajuda dels seus ganxos.
L’Ajuntament d’Antella va
recuperar a l’abril del passat any amb motiu de la Trobada de
Centres d’Ensenyament a València de la Ribera esta tradició
mil·lenària que fins a la dècada dels 70 es va practicar a
Antella per a fer arribar la fusta procedent de la muntanya de Conca
fins als centres de consum i per a la qual va comptar amb l’ajuda i
col·laboració dels Gancheros de la Comarca de Priego (Conca)
Associació, Cultural de Raiers de la Noguera Pallaresa (Lleida)
Raiers, de Navarra i l’Associació Internacional de Navateros i
Raiers, que el passat any va presentar la seua candidatura perquè el
transport fluvial de fusta siga declarat de Patrimoni Immaterial de
la Humanitat per part de la UNESCO.
Com
a novetat, enguany s’han construït basses de troncs o rais des dels
quals els ganxers conduiran els troncs, alguns d’ells de més de 10
metres de longitud i un diàmetre d’1 metre, fins al paratge
natural i paisatgístic de l’Assut d’Antella, d'on pren les aigües la Séquia Real del Xúquer manada a construir per
Jaume I.
El
public podrà seguir des de les 8:30h, la baixada dels troncs des de
la carretera que unix Antella amb Sumacarcer i que discorre
paral·lela al llit del Xúquer.
Després d’un recorregut d’uns
800m, els troncs de diferent calibre hauran de superar el dic inclinat
de l'Assut d'Antella, des d’on seràs arrossegats fora de l’aigua
amb la ajuda de cavalls i mules. El transport fluvial de fusta és
una pràctica habitual en tots els grans rius del planeta fins a
l’arribada de les societats industrials amb què durant segles
s’abastia de fusta a les grans ciutats per a la construcció de
flotes navals, edificis, vies ferroviàries i caixes de taronja,
entre altres usos. La conducció fluvial de troncs de fusta és una
activitat que s’ha vingut practicant en aigües del riu Xúquer des
de, almenys, el segle XII fins a finals dels anys 60, si bé l’esclat
de la guerra civil va marcar la seua pràctica desaparició en la
totalitat de les conques fluvials espanyoles. junt amb la construcció
de preses.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada