Les protestes iniciades a Catalunya contra el pagament de peatges en les autopistes arriben al País Valencià.
EL passat 1 de Maig, un grup de diverses persones residents a Algemesí, amb diversos cotxes particulars, van fer un acte de protesta en el peatge de l'AP7 en direcció València al terme municipal d’Algemesí.
EL passat 1 de Maig, un grup de diverses persones residents a Algemesí, amb diversos cotxes particulars, van fer un acte de protesta en el peatge de l'AP7 en direcció València al terme municipal d’Algemesí.
L'acte
va consistir en agafar l’autopista i dirigir-se cap a l’exida a
València, negant-se a pagar l'import del peatge adduint raons de
discriminació envers altres territoris de l'estat espanyol, en els
quals les carreteres troncals són gratuïtes, i les conseqüències
econòmiques ben negatives que per als nostres treballadors i per a
la nostra indústria té l'existència d'aquests peatges.
En
la caravana que va eixir d’Algemesí van participar ciutadans
d´Algemesí, així com militants del Bloc Jove i d’Esquerra
Republicana com el president comarcal d'ERPV-Ribera Alta, Jaume Ortiz.
Segons
fonts de l´ornanització d´aquesta caravana de protesta, “la nostra
és només una mostra de les moltes reivindicacions personals i
anònimes que s'han succeït hui al llarg dels peatges valencians,
illencs i catalans, de protesta en veure que paguem unes
infraestructures que van en contra dels nostres interessos econòmics
i socials. Ara la pilota la tenen els partits polítics, ja que són
diverses les esmenes i iniciatives que cada any els partits
valencianistes presenten al Congrés dels Diputats a favor de
l’alliberament de l'AP7.
Segons
l’organització de la protesta, En arribar a la cabina de pagament
hem entregat a l’operària el tiquet recollit a l’entrada. Quan
ens ha indicat l’import li hem dit que no volíem pagar com a
protesta pel greuge que patim els valencians. Tot seguit ens ha
indicat que li facilitàrem el DNI, però com ens hem negat a
donar-li’l per no ser un agent de policia o guàrdia civil, ens ha
anotat la matrícula de cotxe. En un primer moment, i ràpidament,
ens ha obert la barrera però mantenint el semàfor en roig. Com que
li hem demanat que posara el semàfor en verd ha tornat a tancar la
barrera i un altre treballador de l’autopista s’ha dirigit a un
grup de quatre guàrdies civils que hi havia estacionats en el mateix
peatge de l’autopista. Els guàrdies han ignorat la petició del
treballador de vindre al nostre cotxe, fent gestos amb la mà que
semblaven indicar-li que ens deixara passar. Després d’uns minuts
i de diverses converses entre treballadors la barrera s’ha alçat i
el semàfor s’ha posat en verd. En eixe moment, ens hem dirigit en
direcció València.
Els fets ocorreguts es poden veure a través dels següents enllaços:
Segons
expliquen fons de l´orhanització de la protesta, els peatges estan
administrats en règim de concessió a unes empreses que ja han
amortitzat amb escreix el preu de la seua construcció (alguns
càlculs independents estimen que la recaptació de l’autopista ja
supera en quaranta vegades el preu de la construcció). De fet, la
concessió de l’AP-7 havia d’acabar el 31 de desembre de 1996,
però el govern espanyol de l’època, amb Jose Maria Aznar al
capdavant, va decidir allargar-la fins al 31 de desembre de 2019.
En
els darrers mesos, i mitjançant diverses notícies en premsa, el
govern ha filtrat la seua intenció de tornar a perllongar la
concessió més enllà del 2019. El pretext és garantir els guanys
esperats abans de la crisi per les empreses concessionàries de les
autopistes radials de Madrid (que són les mateixes que les
concessionàries de l’AP7), ja que en haver opcions alternatives
amb autovies paral·leles a les autopistes, no hi ha els usuaris
previstos.
Segons els grups que lideren les protestes la solució econòmicament eficient passa,
contràriament, per tancar totes aquelles infraestructures públiques
insostenibles i que han estat produïdes en un atac de megalomania
política en un període de bombolla d’obra pública. Així es pretén alliberar i potenciar aquelles infraestructures econòmicament
rendibles i socialment necessàries. En la resta de territoris de
l'estat el percentatge de vies de pagament és clarament inferior a
l'existent al País Valencià. L'existència dels peatges encareix
l’exportació dels nostres productes cap Europa i cap al sud
peninsular. És en l’eix mediterrani de carreteres allà on ens
trobem els peatges els valencians, precisament en l’eix econòmic
en el qual se sustenta en major part l’economia valenciana.
Només
cal analitzar les alternatives a l’autopista en desplaçaments des
de la Ribera o l’Horta cap a la Marina o cap a Vinaròs. La
nacional suposa més quilòmetres, més temps, més despesa de
gasolina i més sinistralitat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada