Kalidoscopi,
Associació Cultural, presenta la tercera exposició artística,
multidisciplinar, col·lectiva i itinerant 2013 “DESIG”
Vaig
tindre l’enorme plaer d’imaginar un espai, el de l’exposició,
tal com va haver de ser en el passat: una nau industrial, mercat de
peix, suportada per belles columnes de ferro forjat, que esperen que
temps millors les alliberen de la seua disfressa (pintura acrílica
marró amb ratlles grogues que les fa paréixer de fusta) per a
recuperar la seua grandiosa dignitat.
Quasi
vaig escoltar el vent corrent entre les bigues del sostre quan vaig
alçar la mirada i vaig poder travessar els plafons blancs per a
contemplar la bellesa que oculten.
L’exposició està composta per
obres de distints formats i disciplines: la pintura, l’escultura, el
cartell, el dibuix, la fotografia, la ceràmica, la poesia i el
videoart.
Compondre un discurs sobre el desig
amb totes estes disciplines, a partir de les obres ja realitzades de
tots els artistes que s’han presentat, desemboca en la dificultat
d’enfrontar-se necessàriament a l’eclecticisme.
En
el sentit més favorable del terme, trobem en DESIG una gran
llibertat: la dels autors invitats per a presentar-la o les peces que
han estimat més representatives del tema, inabastable i no obstant
això tan primari, del desig, des del punt de vista, la disciplina i
la tècnica que maneja cada u.
Entre
les obres més destacades assenyale les que van atrapar amb major
força i admiració la meua mirada, un parell de treballs de pintura
figurativa, de traços forts i vigorosos, de Carmen Castellote,
inspirada en moviments com el fauvisme pels seus colors explosius i
les seues línies segures , i no obstant això molt contemporània en
el tractament de la figura femenina i la seua circumstància.
La
de Nuria corral, “Neofiguració”, reinventa amb geometries el
figuratiu, fins a arribar a una peça que podria tirar floretes com
un homenatge al cartelisme art nouveau amb traços decó, i que es
rescata a si mateix d'allò merament decoratiu pel seu propi espai més
diàfan, dedicat a invitar a l’espectador a plasmar amb el seu puny
i lletra el seu propi desig amb un retolador. Amb esta acció,
(performance en anglés) “Neofiguració” és intervinguda per qui
ho desitge amb tota la humilitat de la seua creadora que l’oferix
com una verge al púbic, elevant-nos a la categoria de déus que
manipulem la seua creació.
L’obra del duo Cuñat i Navarro, amb
les seues peces en ceràmica que recorden els plats que penjaven les
nostres iaies en les parets dels menjadors o dels patis, ens
introduïxen cap al record del passat, per a arrancar-nos des d’allí
la confessió dels desitjos col·lectius, els compartits, els
comunals, legítims o no segons la lectura de qui els somie.
L’obra de Carmen signes, que podria
qualificar-se de collage, expressa El Desig de les mirades pastant
les emocions com un terrisser que mescla amb paciència els seus
materials: tèxtils, textos, fotografia, i objectes de la vida
quotidiana amb què Carmen cuina la nostàlgia que ens evoca una
carta manuscrita, un tros de corda, un pla detall d’una mirada
sobre una tela, que dins d’una caixa, ens interpel·la el record i
les entranyes.
Jordi
Piris aprofundix en la figura femenina com a punt de partida i destí
del desig amb una sèrie de fotografies, una d’elles entorn de
l’allioli, aliment mediterrani per excel·lència, continuant amb
la seua trajectòria d’amant de la bellesa de la dona, a vegades
subordinat a ella, però sempre amb un mirada que domina la
composició, l’enquadrament i la llum amb una experiència d’anys.
Un ull verd que regala imatges dignes de la publicitat més evocadora
dels desitjos incoscientes.
Isabel Oliver presenta una escultura
que em remet al futurisme, no per les seues línies, que són més
picassianes que bolidistes, sinó pel moviment que aconseguix en el
seu tors femení, quasi cubista igualment, visible quasi en moviment
des de qualsevol angle.
Joan
Bohigues presenta un parell de treballs en pintura, que es recrea en
el còmic amb la dona com a heroïna que ostenta símbols masculins
per excel·lència que li porten al paper de vilana.
La
fotografia de Pi Borja i Manel Chico manipula la composició i la
llum per a produir una obra expressionista mesclada amb el disseny
gràfic, on la tipografia s’unix al discurs fotogràfic, encara que
haguera preferit que el text inferior (sobre fons roig) estiguera
dins de la mateixa fotografia, o almenys amb una pastilla del mateix
to en què està treballada.
L’eclecticisme de l’exposició és
un excel·lent cresol per a la pràctica d’aquells que desitgen
convertir-se en comissaris, i l’Associació Kalidoscopi segurament
agrairia que tan gran tasca fóra realitzada per un professional que
cohesione amb major sentit les obres, per a dotar al conjunt d’una
significació més homogènia.
És
una tasca difícil recomanar al visitant que pose un interés
especial en una de les obres d’estos quasi trenta autors. Per a
tots els públics, des dels menys iniciats fins als artistes més
ortodoxos, DESIG té alguna cosa a dir: Almu, Aurora, Blanca
Monzonís, David Sempere, Isabel Olivert, Jesús Martín-Lorente,
Juan Ramón Aragó, Lupe, Meceni, Mery Cortell, Rosa Serra, Rosa
Vallcanera, Verónica Espanya, Anna Llinares, Andrea Fernández, Ana
Llópis, Xaro Bonilla, Elisa Cantó, Raimundo Sancho, Ricard Colomar
i Ximo Vallet, oferixen les seues obres perquè qui les recorre trobe
en una d’elles, o en totes, un reflex de a penes un moment del seu
propi desig. En el record o en el present. I això ja és prou.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada