Psicòlegs
clínics alerten de que els xiquets també poden acusar la tornada a
la rutina diària després de les vacances
Els
xicotets solen imitar l’estat d’ànim dels adults, per la qual
cosa els pares han de transmetre emoció pel retrobament amb els
companys i entusiasme per aquest canvi de rutina, i no un trauma o
motiu d’angoixa.
Psicòlegs clínics del Departament de
Salut de l’Hospital Universitari de la Ribera alerten de que els
xiquets també poden acusar la tornada a la rutina diària després
de les vacaces. En aqueste sentit, els especialistes estimen que 3 de
cada 10 xiquets presenten sentiments d’ansietat, apatia i
irritabilitat en aquestes dates de tornada al col·legi.
Les
estadístiques mostren que un 4% dels xiquets i adolescents presenten
problemes psicosomàtics com a dolors abdominals, nàusees, vòmits o
cefalees en la seua etapa post-vacacional. És freqüent que durant
els primers dies de col·legi, molts dels xicotets es mostren
reticents a l’hora de fer els deures o d’alçar-se al matí, o fins i tot es neguen a acudir a classe.
Si
bé es tracta d’un malestar passatger que afecta els xiquets en els
primers dies de classe i que no es traduïx en cap problema de salut,
Marta Simó i Ángela Ferrero, psicòlogues clíniques de la Unitat
de Salut Mental Infantil i Adolescent del Departament de Salut de
l’Hospital de la Ribera, asseguren que “la prevenció és la
millor pauta per a evitar en els xiquets aquests sentiments o
pal·liar-los en la mesura que siga possible”.
Mesures
de prevenció
Quant
a mesures de prevenció, les psicòlogues recomanen que “en els
dies previs al final de les vacances, és important que els xiquets
vagen adaptant el seu horari a fi d’habituar-se gradualment al que
tindran durant el curs escolar”. En aquest sentit, “pot ser útil que els xiquets s'alcen, en els dies anteriors al primer dia de col·legi,
cada dia un poc més enjorn, de manera que el primer dia no
experimenten un canvi brusc”, afirmen les expertes.
Una
altra de les mesures que poden adoptar els pares és la de “inculcar
als xiquets entusiasme per l’inici de la nova etapa. Els xicotets
solen imitar l’estat d’ànim dels adults, per la qual cosa és
important evitar, per part dels pares, els comentaris negatius sobre la fi de les vacances o la tornada al treball”. Al contrari, els
pares han de transmetre als seus fills emoció pel retrobament amb
els companys del col·legi i entusiasme per aquest canvi de rutina,
fent-los veure que la tornada al col·legi és un al·licient i no un
trauma o un motiu d’angoixa.
Per
a això, és convenient que els pares ajuden els xiquets a associar
mentalment el col·legi amb escenes agradables com jugar, riure o
aprendre. És aconsellable afavorir la relació amb altres xiquets,
invitant algun amic a casa o acudint al parc habitual després del
cole pot ajudar també a una millor adaptació.
Nous
alumnes
Per
a aquells casos en què els xiquets acudixen per primera vegada a un
col·legi, Simó i Ferrero indiquen que “no cal dramatitzar el
moment d'acomiadament dels xiquets al deixar-los al col·legi,
sinó transmetre’ls una sensació de tranquil·litat i evitar
moments d’angoixa”. En aquest sentit, recomanen que “els pares
han de ser puntuals a l’entrada i a l’eixida del col·legi, per a
no generar-los incertesa”.
Igualment, en eixos primers dies els moments de deixar-los han de ser breus, evitant dramatitzacions per a no generar
més desconfiança en els xiquets. Segons les especialistes, “a
pesar dels temors que puga expressar el xiquet (plors, queixes, precs) , és fonamental que l’alumne acudisca sempre a
classe ja que permetre que evite eixes situacions de por només
incrementaran el problema.”
A
fi de proporcionar als xiquets més seguretat, les psicòlogues
clíniques del Departament de Salut de la Ribera oferixen alguns
consells relacionats amb el material per a la tornada a l'escola, com
“preparar els llibres, la motxilla o l’uniforme uns dies abans
del començament de les classes i, així, restar tensió emocional.”
Així mateix, “és recomanable anar uns dies abans amb el xiquet
perquè veja les instal·lacions i les aules del que serà el seu nou
col·legi i, si és possible, conéixer personalment el seu professor
perquè hi haja una major acceptació de l’alumne”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada