dilluns, 3 de setembre de 2012

3 DE CADA 10 XIQUETS PRESENTEN SENTIMENTS D’ANSIETAT, APATIA I IRRITABILITAT EN LA VOLTA AL COL·LEGI


Psicòlegs clínics alerten de que els xiquets també poden acusar la tornada a la rutina diària després de les vacances

Els xicotets solen imitar l’estat d’ànim dels adults, per la qual cosa els pares han de transmetre emoció pel retrobament amb els companys i entusiasme per aquest canvi de rutina, i no un trauma o motiu d’angoixa.

Psicòlegs clínics del Departament de Salut de l’Hospital Universitari de la Ribera alerten de que els xiquets també poden acusar la tornada a la rutina diària després de les vacaces. En aqueste sentit, els especialistes estimen que 3 de cada 10 xiquets presenten sentiments d’ansietat, apatia i irritabilitat en aquestes dates de tornada al col·legi.
Les estadístiques mostren que un 4% dels xiquets i adolescents presenten problemes psicosomàtics com a dolors abdominals, nàusees, vòmits o cefalees en la seua etapa post-vacacional. És freqüent que durant els primers dies de col·legi, molts dels xicotets es mostren reticents a l’hora de fer els deures o d’alçar-se al matí, o fins i tot es neguen a acudir a classe.
Si bé es tracta d’un malestar passatger que afecta els xiquets en els primers dies de classe i que no es traduïx en cap problema de salut, Marta Simó i Ángela Ferrero, psicòlogues clíniques de la Unitat de Salut Mental Infantil i Adolescent del Departament de Salut de l’Hospital de la Ribera, asseguren que “la prevenció és la millor pauta per a evitar en els xiquets aquests sentiments o pal·liar-los en la mesura que siga possible”.

Mesures de prevenció

Quant a mesures de prevenció, les psicòlogues recomanen que “en els dies previs al final de les vacances, és important que els xiquets vagen adaptant el seu horari a fi d’habituar-se gradualment al que tindran durant el curs escolar”. En aquest sentit, “pot ser útil que els xiquets s'alcen, en els dies anteriors al primer dia de col·legi, cada dia un poc més enjorn, de manera que el primer dia no experimenten un canvi brusc”, afirmen les expertes.
Una altra de les mesures que poden adoptar els pares és la de “inculcar als xiquets entusiasme per l’inici de la nova etapa. Els xicotets solen imitar l’estat d’ànim dels adults, per la qual cosa és important evitar, per part dels pares, els comentaris negatius sobre la fi de les vacances o la tornada al treball”. Al contrari, els pares han de transmetre als seus fills emoció pel retrobament amb els companys del col·legi i entusiasme per aquest canvi de rutina, fent-los veure que la tornada al col·legi és un al·licient i no un trauma o un motiu d’angoixa.
Per a això, és convenient que els pares ajuden els xiquets a associar mentalment el col·legi amb escenes agradables com jugar, riure o aprendre. És aconsellable afavorir la relació amb altres xiquets,  invitant algun amic a casa o acudint al parc habitual després del cole pot ajudar també a una millor adaptació.

Nous alumnes
Per a aquells casos en què els xiquets acudixen per primera vegada a un col·legi, Simó i Ferrero indiquen que “no cal dramatitzar el moment d'acomiadament dels xiquets al deixar-los al col·legi, sinó transmetre’ls una sensació de tranquil·litat i evitar moments d’angoixa”. En aquest sentit, recomanen que “els pares han de ser puntuals a l’entrada i a l’eixida del col·legi, per a no generar-los incertesa”.
Igualment, en eixos primers dies els moments de deixar-los han de ser breus, evitant dramatitzacions per a no generar més desconfiança en els xiquets. Segons les especialistes, “a pesar dels temors que puga expressar el xiquet (plors, queixes, precs) , és fonamental que l’alumne acudisca sempre a classe ja que permetre que evite eixes situacions de por només incrementaran el problema.”
A fi de proporcionar als xiquets més seguretat, les psicòlogues clíniques del Departament de Salut de la Ribera oferixen alguns consells relacionats amb el material per a la tornada a l'escola, com “preparar els llibres, la motxilla o l’uniforme uns dies abans del començament de les classes i, així, restar tensió emocional.” Així mateix, “és recomanable anar uns dies abans amb el xiquet perquè veja les instal·lacions i les aules del que serà el seu nou col·legi i, si és possible, conéixer personalment el seu professor perquè hi haja una major acceptació de l’alumne”.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada