Després
de la presentació del 52 Concurs Internacional de Paella Valenciana
de Sueca, el 4 de maig a la Muntanyeta dels Sants, i del I Concurs
2.0 Arròs de Sueca, el 18 de maig a les instal·lacions del Centre
de Turisme de València, s'han publicat en diversos mitjans notícies
que donen lloc a dubtes i malentesos sobre els dos esdeveniments i
que aquesta regidora vol aclarir.
En
primer lloc, parlarem sobre el canvi de dia de la celebració del
concurs internacional. Des que sóc la regidora encarregada del
certamen, any rere any els restaurants es queixaven de la data,
perquè normalment és el segon diumenge de setembre, quan estem
encara en plena temporada estival i de vacances. Vindre a Sueca a
concursar un diumenge d’estes característiques suposa un gran
esforç al sector, ja que la major part dels establiments estan en
zones turístiques o de costa. A més a més, els participants
forasters també havien de marxar el dissabte del seu lloc de
procedència per a estar a temps a Sueca.
Si
repassem la història, la primera edició, l’any 1961, tingué lloc
el darrer diumenge de setembre, exactament el dia 24, com es publicà
en les cròniques de l’època que reproduírem en el llibre
commemoratiu dels 50 anys del Concurs. Desconec quan canvià la seua
data, però supose que es posà el diumenge després de la festivitat
de la Mare de Déu de Sales per, d’alguna manera, tancar les festes
patronals.
A
hores d’ara, i gràcies a la Mostra de Mim, un festival que ja té
la meitat de l’edat del nostre veterà concurs, podem dir que les
festes es prorroguen una setmana més. Però des de l’Ajuntament no
es vol que es perda la tradició que el diumenge després de la Mare
de Déu de Sales, Sueca s’impregne de l’olor a paella. Per això,
conjuntament amb la Regidoria de Festes, es cuinaran dos paelles
gegants en les immediacions del parc de l’Estació. La continuïtat
com a Festa Declarada d’Interés Turístic queda garantida.
El
suport que des de l’Ajuntament donem a l’arròs s’evidencia en
el fet que, a suggeriment del president del Consell Regulador de la
Denominació d’Origen Arròs de València, canviàrem el cartell
acabat de presentar de la 52 edició, per a introduir 3 el logo de la
D.O., per a donar-li més importància i relleu al nostre arròs
certificat.
El
nostre concurs és auster, molt auster si em permeteu. A tall
d’exemple, l’Ajuntament de Sueca es gasta en diners líquids un
poc més del que ha costat l’aparició en un programa del cor de no
arriba a cinc minuts de la Fideuà de Gandia. És evident que cada
certamen es promociona com vol i utilitza els seus recursos com
considera oportú. Però el nostre Ajuntament no estira el braç més
que la mànega perquè no volem hipotecar el futur de suecanes i
suecans.
Per
ajustar el pressupost hem fet altres canvis, com són la reducció
del nombre de participants, la reducció del nombre de premis i,
sobretot, la reducció en els convidats del dinar posterior al
concurs. Eixe dinar no és el dinar oficial de les festes de Sueca,
sinó el dinar del concurs. Per això, s’ha de convidar
preferentment gent del món de la gastronomia, patrocinadors i
organitzadors, món de l’arròs, participants i guardonats. Vaja,
la gent estrictament necessària.
Ara
parlarem de la qüestió del canvi d’imatge. Des del comité
organitzador pensàvem que un concurs professional havia de tenir una
imatge professional, i després de 50 anys, ja tocava modernitzar-la.
L’any 2011 contactàrem amb Socarrat Studio, un gabinet
professional de disseny d’Alboraia que, malgrat la seua joventut,
ja ha realitzat importants campanyes com, per exemple, la del
transport públic (FGV MetroValència) i les de festes populars (la
Tomatina de Bunyol i les Falles de València ciutat). El disseny que
ens han fet ha rebut majoritàriament l’aprovació de totes les
persones que se m’han adreçat (de les anònimes no opine). Jo
estic molt satisfeta del canvi que hem fet, ja que es tracta d’una
visió moderna, actual, alegre i simpàtica. El canvis encara no han
acabat i aniran introduint-se en properes edicions.
Esta
renovació també s'ha fet per la convocatòria del I Concurs 2.0
Arròs de Sueca, que pretén crear noves receptes amb el nostre
producte estrella, l’arròs, i la resta d’ingredients de la
recepta tradicional. Un concurs d’estes característiques,
innovador i rupturista, reclama unes instal·lacions que no existixen
a Sueca. Per això, la fase final, és quan els participants
escollits realitzaran en directe la recepta, que tindrà lloc enguany
a les cuines del Centre de Turisme de València, un centre oficial de
formació de cuiners i d'altres aspectes turístics. Amb este concurs
volem arribar a altres àmbits, utilitzant les tecnologies més
modernes, que són les que empra la joventut.
Seguint
la màxima de “renovar-se o morir”, el Concurs Internacional de
Paella Valenciana de Sueca aposta fermament per la renovació. I, és
clar, després de l'edició d’enguany, la comissió organitzadora
avaluarà els resultats i farà els canvis necessaris, si ho
considera oportú, en pròximes convocatòries.
Quede
a la disposició de tota la ciutadania de Sueca per a informar-los
amb més detall de totes estes novetats.
Teresa
Ribes Císcar
Regidora
del Concurs Internacional de Paella Valenciana de Sueca
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada